9 مورد از انواع ترفند های خیاطی جذاب و کاربردی

ایجاد شده توسط محیا یوسفی در مقالات 1403/07/17
به اشتراک گذاری

یکی از نیازهای اولیه‌ی بشر همواره تأمین پوشاک بوده. اما بشر امروز دیگر به آن تنها به عنوان نیازی که باید رفع شود نگاه نمی‌کند بلکه با پرداختن به حرفه و هنر خیاطی گاهی آن را به امری تجملی تبدیل می‌کند و آن را به حوزه‌ی زیبایی‌شناسی هم می‌برد.

در هر حال امروز خیاطی حوزه‌ی مهمی است که اگر افراد به صورت حرفه‌ای آن را آموزش ببینند و در انجام آن سلیقه و ظرافت داشته باشند، راه بسیار خوبی برای کسب درآمد هم هست. اگر به این حرفه علاقه دارید تا پایان این متن مارا همراهی کنید تا با برخی ترفندهای خیاطی جالب آشنا شوید.



ترفندهای جالب خیاطی



حرفه‌ یا هنر خیاطی پر است از ظریف‌کاری‌ها، جزئیات و ترفندهایی که افراد ماهر و حرفه‌ای از آن‌ها برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب استفاده می‌کنند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که قبلاً در دوره‌های آموزش خیاطی شرکت کرده‌اید و با مهارت‌های اولیه‌ی خیاطی آشنایی دارید یا به این کار مشغول هستید لازم است با برخی از مهمترین این ترفندها آشنا شوید. برخی از این موارد عبارتند از:



  • نحوه‌ی گذاشتن دکمه‌ی لباس: یکی از ظریفترین نکات در مورد گذاشتن دکمه این است که محل قرارگیری دکمه و جادکمه در لباس‌های زنانه و مردانه متفاوت است؛ در لباسهای مردانه دکمه در سمت راست و جادکمه در سمت چپ قرار می‌گیرد و در لباسهای زنانه برعکس.
    نکته‌ی مهم دیگر این است که فاصله‌ی استاندارد دکمه‌ها نیز بین 4 تا 8 سانتی‌متر است و محل قرارگیری اولین جادکمه‌ای نقطه‌ی شکست پایین یقه است و بهتر است افقی باشد تا لبه‌های لباس ایستایی خوبی داشته باشند. اگر از دکمه‌های صدفی استفاده کردید برای جلوگیری از سرخوردن می‌توانید اول آن را با نوار چسب نگه دارید و بعد شروع به دوختن کنید.
    برای جلوگیری از کدر شدن رنگ دکمه‌ها می‎‌توانید از برق ناخن استفاده کنید.




  • نحوه‌ی استفاده از لایی چسب: حواستان باشد که به هنگام استفاده از لایی چسب باید آن را یک تا نیم سانتی‌متر کوچکتر از الگوی خیاطی برش بزنید.


  • نحوه‌ی کوتاه کردن شلوار: یکی از ترفندهای خیاطی مهم برای کوتاهی شلوار این است که دوخت آن را از درز وسط پا شروع کنید.


  • شناخت انواع پارچه‌ها و برش آنها: نحوه‌ی برش پارچه‌ها به نوع آن‌ها بستگی دارد. پیش از هر چیز لازم است پارچه با سوزن ته گرد روی پارچه کاملا فیکس شود و روی یک سطح کاملاً صاف قرار گیرد.
    برش پارچه‌های ظریف و ابریشمی مانند پارچه‌های حریر کار ساده‌ای نیست. اگر آن را با مایعی مانند نوشابه که چسبندگی دارد بشورید و پس از خشک شدن آن را برش دهید کارتان ساده‌تر خواهد بود.




  • نحوه‌ی دوخت پارچه‌های مخمل: یک ترفند خیاطی آسان به هنگام دوخت پارچه‌های مخمل این است که حواستان باشد که از شل بودن نخ و نیز نازک بودن سوزن مطمئن شوید.


  • ترفندهای مربوط به سوزن خیاطی: سوزنها از لوازم اصلی خیاطی هستند و یک ترفند خیاطی آسان در مورد آنها این است که و شما می‌توانید در صورت کند شدن با دوخت یک سمباده‌ی نازک و حرکت رفت و برگشتی سوزن روی آن، به سادگی آنها را تیز کنید.
    درضمن اگر نخ را برای مدتی در محلول آب و نشاسته بگذارید بدون دشواری از پس نخ کردن یک سوزن برمی‌آیید.


  • استفاده از صابون در ترفندهای خیاطی: یکی از ترفندهای خیاطی آسان این است که اگر به هنگام باز و بسته کردن زیپ با مشکل مواجه می‌شوید کافی است یک صابون خشک را روی زیپ بکشید و به سادگی آن را باز و بسته کنید.
    علاوه بر آن برای اینکه دوخت پارچه‌های ضخیم ساده‌تر شود نیز کافی است از صابون استفاده کنید و با کشیدن آن روی پارچه دوخت بهتری و راحت‌تری داشته باشید.


  • ترفندهای اتو کردن: اگر می‌خواهید خط اتوی منظمی داشته باشد کافی است روی آن قسمت کمی محلول آب و سرکه بپاشید.




  • ترفند جلوگیری از افتادگی زانوی شلوار: هیچ کس دوست ندارد شلواری بپوشد که قسمت زانوی آن به سادگی دچار افتادگی شود و از فرم بیفتد. برای جلوگیری از این اتفاق کافی است یک لایه را پشت این قسمت قرار دهید و دور آن را بدوزید.


نحوه‌ی وارد شدن به بازار کار خیاطی



همینطور که در بالا گفتیم خیاطی حرفه‌ای است که همیشه متقاضیان خود را دارد و افرادی که به صورت حرفه‌ای وارد این حرفه می‌شوند می‌توانند به راحتی کسب و کار خود را چه به صورت خانگی و چه در قالب کارگاه‌ها و تولیدی‌ها راه‌اندازی کنند یا حتی برای آنها کار کنند و از درآمد خوبی برخوردار باشند. مهم این است که افراد از تجربه و مهارت اساتید خوب بهره ببرند و زیر نظر آنها به خوبی آموزش ببینند.


پس اگر قصد دارید خیاطی را به عنوان شغل خود انتخاب کنید اما چیزی از آن نمی‌دانید، قبل از هر چیز باید در یک دوره‌ی معتبر آموزش خیاطی برای مبتدی ها و حتی دوره‌های پیشرفته‌تر شرکت کنید تا با مراحل مختلف دوخت لباس‌ها در مدل‌های متنوع آشنا شوید.
با گذراندن این دوره‌ها شما می‌توانید به یک خیاط حرفه‌ای تبدیل شوید و مطمئن باشد که درآمد هیچ خیاط حرفه‌ای ناکافی نخواهد بود، به خصوص اگر به این کار علاقه داشته باشید و با صبر و حوصله به جزئیات کار توجه کنید و سلیقه به خرج دهید.‌



ترفندهای خیاطی آسان



این ترفندها که شامل ترفندهای خیاطی در خانه نیز می‌شوند به شما کمک می‌کنند که با ساده‌ترین روش‌ها کیفیت کار خود را در خیاطی بالا ببرید.



یکی از این ترفندهای خیاطی ساده و جالب این است که در صورت کند شدن قیچی خیاطی که ابزار مهمی هم هست، کافی است به جای هزینه برای خرید قیچی جدید از روقه‌های آلومینیوم یا سمباده برای تیز کردن آن استفاده کنید.



اگر می‌خواهید کمربند خود را سوراخ کنید و ابزار مخصوص این کار را در اختیار ندارید کافی است یک میله را روی شعله داغ کنید و به سادگی کمربند را سوراخ کنید.



برای جلوگیری از بیشتر شدن پارگی یک جوراب نازک کافی است کمی برق ناخن روی آن بزنید.



اگر یک تکه پارچه را پشت دکمه بگذارید و آن را بدوزید دیگر به سادگی باز نخواهد شد.



اگر وسایل خیاطی کوچک و فلزی را گم کردید کافی است یک آهن‌ربا را میان وسایل خیاطی‌تان قرار دهید تا آن را پیدا کنید.



اگر سوزن شما به هنگام خیاطی می‌شکند باید بدانید که احتمالاً ضخامت آن با نخ مورد استفاده تناسب ندارد یا اینکه شل شده است.



برای جلوگیری از چروک شدن پارچه‌های نازک و ظریف به هنگام دوختن کافی است یک کاغذ را زیر آن قرار دهید.



اینها فقط بخشی از ترفندهای خیاطی ساده و جالب هستند که علاوه بر راحتی کار در اغلب موارد کیفیت دوخت را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. اگر مایلید بیشتر در این باره اطلاعات کسب کنید و دقیق‌تر آنها را پیاده کنید باید از فرصت شرکت در دوره‌هایی با این عنوان استفاده کنید.



سخن پایانی

اگر به خیاطی علاقه دارید یا در این حرفه مشغول به کار هستید داشتن اطلاعات در مورد ترفندهای خیاطی حتماً برای شما جالب است اما در این مجال ما تنها به بخش کوچکی از آنها به شیوه‌ی نظری اشاره کردیم.
شما می‌توانید این موارد را به صورت عملی امتحان کنید و از نتیجه‌ی مطلوب آن‌ها بهره ببرید و نیز برای یادگیری بیشتر به اساتید مجرب این حرفه مراجعه کنید.

نظرات (0)

به اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید