رشته mba چیست | آنچه باید درباره رشته MBA بدانید

ایجاد شده توسط محیا یوسفی در مقالات 1403/07/24
به اشتراک گذاری

MBA مخفف عبارت Master of Business Administration است که به معنای کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یا کسب و کار است و داشتن گواهی‌نامه یا مدرک MBA به معنای برخورداری از آگاهی عمومی در حوزه مدیریت است که شما را برای مدیریت بخش‌های گوناگون یک کسب و کار مانند نیروی انسانی، امور مالی، فروش و بازاریابی و ... به خوبی آماده می‌کند.

گاهی اوقات افرادی که در رشته‌های دیگر تحصیل کرده‌اند با شروع یک کسب و کار یا باید از دانش افرادی که در این حوزه آموزش دیده‌اند برای بخش‌های مدیریتی استفاده کنند یا اینکه به ناچار خود با شرکت در یک دوره‌ MBA معتبر آگاهی لازم را کسب کنند و به اجرا درآورند.

امروزه برای داشتن یک کسب و کار موفق و رسیدن به نتیجه دلخواه باید به دانش مدیریتی مسلط بود تا بتوان با تکیه بر آن‌ها بهترین تصمیمات را گرفت. بنابراین اگر قصد یادگیری این دانش را دارید بهتر است با مراجعه به مراکز معتبر از اعتبار مدرکی که در نهایت دریافت می‌کنید مطمئن شوید تا در مسیر اشتغال با مانع روبه‌رو نشوید.



تفاوت رشته MBA و DBA چیست؟



حالا که دانستیم رشته MBA چیست ممکن است این پرسش برای ما مطرح شود که تفاوت آن با رشته DBA در چیست. در واقع DBA مخفف عبارت Doctorate of Business Administration است که معادل دکتری مدیریت بازرگانی یا کسب و کار است.

تفاوت رشته MBA و DBA چیست؟

پس همانطور که از عناوین این رشته‌ها برمی‌آید هر دو مربوط به حوزه مدیریت هستند با این تفاوت که DBA سطوح بالاتر را در بر می‌گیرد و بنابراین محتوای دروسی که افراد در دوره MBA با آن‌ها آشنا می‌شوند بسیار عمومی‌تر است در حالی که با شرکت در دوره DBA به صورت تخصصی‌تر با مسائل مدیرتی آشنا خواهند شد و بیشتر بر پژوهش و تجزیه و تحلیل پروژه‌ها تمرکز می‌شود اما در مورد MBA این بیشتر شامل استفاده کاربردی و عملی از دانش مدیریت است. مدت زمان مربوط به هر یک از دوره‌ها هم با توجه به محتوای تعریف شده متفاوت خواهد بود.



گرایش‌های رشته MBA چیست؟



گمان می‌کنیم که اکنون تا حدودی از خصوصیات این رشته و این که اصلاً دوره MBA چیست آگاه شده‌ایم. حال لازم است بدانیم که این رشته به طور کل شامل چه گرایش‌هایی می‌شود. گرایش‌های عمده در رشته MBA عبارتند از:



  • گرایش منابع انسانی MBA: به این گرایش توسعه سازمانی هم می‌گویند و هدف از آن ارائه بهترین راهکارها برای مدیریت و سازماندهی نیروهای کار یک کسب و کار است و به همین علت افرادی که به این گرایش علاقه دارند باید با نحوه رفتار سازمانی، روانشناسی مربوط به این حوزه، حل مشکلات و تعارضات احتمالی، نحوه مذاکره و ... به خوبی آشنا باشند تا از پس مدیریت یک مجموعه برآیند.

  • گرایش امور مالی MBA: لازمه ورود به این گرایش آشنایی با اموری مانند مدیریت مالی یک مجموعه و حتی شناخت اصول مربوط به بانکداری یا بازار پول و سرمایه جهانی است. با تحصیل در این گرایش افراد قادر خواهند بود که با تحلیل بازارهای سرمایه جهانی، میزان ریسک یک سرمایه‌گذاری را تا حد ممکن پایین آورده و از این طریق به بهترین خروجی برسند. در بانک‌ها، مؤسسات مالی و ... فرصتهای شغلی خوبی برای این افراد وجود دارد.

گرایش‌های رشته MBA چیست؟


  • گرایش بازاریابی MBA: این گرایش یکی از پرطرفدارترین گرایش‌های MBA است که به افراد کمک می‌کند تا با تحلیل و شناخت بازار و نیاز مشتری، در زمینه تبلیغات، جذب مشتری، روابط عمومی و ... به بهترین نحو عمل کنند تا زمینه رسیدن به بیشترین فروش را برای کسب و کار مورد نظر فراهم کنند.

  • گرایش استراتژی MBA: افرادی که مطالعاتشان در این گرایش بیشتر است به خوبی یاد می‌گیرند که با تحلیل همه جانبه و توجه به موارد مختلفی مانند وضعیت بازار، نیاز و بازخورد مشتریان، موقعیت رقبا، نحوه قیمت‌گذاری و ... در روند مدیریت سیستم به طراحی بهترین استراتژی ممکن برای جذب بیشترین مشتری و افزایش فروش برسند.

  • گرایش فناوری اطلاعات MBA: پیشرفت تکنولوژی امروزه غیرقابل چشم‌پوشی است. استفاده از حوزه IT در زمینه مدیریت و برخورداری از امکانات ویژه آن برای مواردی مانند تجزیه و تحلیل امور، برنامه‌ریزی، استفاده از آن برای بازاریابی و تبلیغات و ... از جمله مواردی هستند که در این حوزه بر آنها تمرکز می‌شود.

  • گرایش تجارت بین‌الملل MBA: امروزه کسب و کارهای بزرگ در روابطشان محدود به کشور خود نمی‌مانند بلکه با کسب و کارهای مرتبط در سایر نقاط دنیا مراوده و همکاری خواهند داشت. افرادی علاقمند به این گرایش گزینه‌های خوبی برای سازماندهی بهتر این روابط و مدیریت امور مربوط به این بخش هستند.

  • گرایش عملیات و زنجیره تأمین MBA: همانطور که از عنوان این گرایش هم پیدا است افراد مشغول در این زمینه وظیفه نظارت بر فرایند تولید، توزیع و مصرف و نیز حصول اطمینان از کیفیت کالا را بر عهده دارند.


مهارت‌های رشته مدیریت MBA چیست؟



حالا که دانستیم دوره MBA چیه و با گرایش‌های آن نیز آشنا شدیم احتمالاً تا حدودی میتوانیم تشخیص دهیم که افراد فعال در این حوزه باید از چه مهارت‌هایی برخوردار باشند تا به نتیجه مطلوب برسند.

مهارت‌های رشته مدیریت MBA چیست

مهمترین این مهارت‌ها عبارتند از: مهارت‌های مربوط به مدیریت مالی و حسابداری، مهارت جذب و مشتری و بازاریابی به جهت افزایش فروش، مهارت‌های ارتباطی و روانشناختی برای داشتن رابطه خوب با پرسنل، مشریان، شرکا، رقبا و ...، دانستن اصول اخلاقی حاکم بر کسب و کار، توانایی تجزیه و تحلیل دادا‌ها و طراحی بهترین استراتژی برحسب آن‌ها، کسب توانایی مدیریت منابع انسانی و داشتن آمادگی کامل برای مواجهه با چالش‌ها و مشکلات احتمالی، داشتن شناختی دقیق از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور یا دنیا برای پیشبینی موارد ضروری در صورت لزوم و ... .

این‌ها تنها بخشی مهارت‌هایی هستند که افراد مشغول در این حوزه باید از آنها برخوردار باشند و هر کدام از آنها خود شامل موارد جزئی‌تری است که آشنایی با آنها برای داشتن یک تجربه مدیریتی موفق الزامی است.



سخن پایانی

اگر تا به اینجا به پاسخ قانع‌کننده‌ای برای پرسش "رشته MBA چیست؟" رسیده‌اید و از علاقه خود به این حوزه اطمینان پیدا کرده‌اید بهتر است بدون تلف کردن وقت به سراغ آموزش‌های مورد نیاز در این زمینه بروید.

امروزه نیاز به افراد متخصص در پست‌های مدیریتی روز به روز بیشتر از قبل می‌شود و نکته مهم این است که داشتن مدرک معتبر در این برای شما یک امتیاز مثبت در حوزه کاریابی به حساب می‌آید پس اگر دغدغه داشتن آینده شغلی خوب و کسب درآمد مناسب را دارید باید بدانید که از تحصیل در این رشته پشیمان نخواهید شد.

اما همانطور که گفتیم لازمه این مهم شرکت در یک دوره MBA معتبر است که در پایان آن دوره یک مدرک معتبر هم برای ارائه در چنین شرایطی، به شما تعلق می‌گیرد. پس اگر قصد ثبت نام در چنین دوره‌ای را دارید پیش از هر چیز به دنبال یک آموزشگاه معتبر باشید و از مجرب بودن اساتید این حوزه اطمینان حاصل کنید، زیرا آنچه در آینده از شما یک مدیر خوب خواهد ساخت، برخورداری از بهترین آموزش و استفاده از تجارب اساتید ماهر است.

نظرات (0)

به اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید